Wiaty przystankowe. Koniec z blachą i betonem
Osoby urodzone przed 1990 rokiem zapewne pamiętają toporne betonowe konstrukcje oraz blaszane „kioski”, często poza dachem nieposiadające osłon formy, używane powszechnie jako przystanki. Na szczęście wraz z postępem technologicznym, pomyślano również o pasażerach oczekujących na przystankach autobusowych, tramwajowych, trolejbusowych i tych oczekujących na pociąg. Elementem małej architektury miejskiej stała się wiata przystankowa, której konstrukcję stanowią nowoczesne i użyteczne rozwiązania.
Jak wspominaliśmy, dawne przystanki były tworzone głównie z betonu, blachy oraz elementów tworzyw sztucznych. Teraz konstrukcja to w większości przypadków stal ocynkowana zabezpieczona przed korozją, poliwęglan komorowy lub szkło hartowane. Zdarza się, że do wiat przystankowych używa się aluminium, jednak ze względu na wysoką cenę stosuje się go rzadko.
Konstrukcja wiaty
Aby wiata spełniała wszystkie podstawowe funkcje, powinna posiadać trzy ściany. Standardowe wiaty to ścianka tylna i dwie ściany boczne. Ściany nie są dodatkowo ocieplane, mają chronić pasażerów oczekujących na podróż przed wiatrem, deszczem czy śniegiem. Ściany wiat, często wykorzystywane są jako nośniki reklamowe, dzięki temu urząd gminy lub miasta może odzyskać zainwestowane w wymianę małej architektury środki. Ścian główna środka, wykorzystywana jest do treści informacyjnych, głównie do umieszczania rozkładów jazdy. Aby wiata była stabilna i bezpieczna, zwykle potrzebuje fundamentu, rzadziej mocowana jest bezpośrednio do chodników.
Co składa się na wyposażenie wiaty
Aby wiata funkcjonowała jako przystanek, powinna być oznaczona odpowiednim znakiem. Czasem oznaczenie jest mocowane na górze, a czasem na osobnym słupku obok wiaty. Konieczna jest również tabliczka z nazwą przystanku. Ramki aluminiowe i ramki OWZ przeznaczone do ekspozycji rozkładów jazdy i ogłoszeń. Nieodłącznym elementem wygodnej i funkcjonalnej wiaty przystankowej powinna być ławka, drewniana lub stalowa. Dodatkowo kosz na śmieci, wkomponowany w konstrukcję lub wolno stojący.